Er zijn 2 manieren om in de zoekresultaten van Google te komen: betaald en onbetaald. De onbetaalde zoekresultaten worden ook wel de organische (organic) zoekresultaten genoemd. De betaalde manier gaat via Google Adwords.
Adwords is het advertentieprogramma van Google. Het verschijnen van je advertentie is afhankelijk van de door de zoeker ingetikte zoekwoorden. Zo verschijnt je advertentie alleen als het zoekwoord betrekking heeft op de advertentie. Je kunt deze zoektermen zelf koppelen aan je advertentie.
De positie van je advertentie wordt per zoekwoord en per opbod 'verkocht'. Hoe meer u biedt voor een klik op je advertentie, hoe hoger uw positie wordt in de betaalde advertentielijst. Maar ook de kwaliteit en de populariteit van de advertentie bepalen de advertentiepositie.
U betaalt alleen als iemand daadwerkelijk op de advertentie klikt en dus doorgestuurd wordt naar uw website. U betaalt minimaal 0,01 euro per klik, maar dat kan oplopen tot enkele euro's als je in een marktsegment zit waar veel gebruik gemaakt wordt van AdWords.
Een AdWords campagne moet u zorgvuldig beheren. U moet een goede advertentietekst schrijven en zorgvuldig de zoektermen selecteren. Want je wilt wel dat de betaalde bezoekers ook echt relevant zijn en omzet opleveren. Dit is een continue proces.
Voordeel van deze manier van adverteren (ten opzichte van bv adverteren in kranten en bladen) is dat u heel goed kunt meten en analyseren wat de opbrengsten zijn ten opzichte van de investeringen.